Khamis, 2 Disember 2010

ADA YANG PERCUMA DALAM DUNIA?

AMARAN : artikel kali ini tidak ada kaitan dengan harga minyak yang akan naik lagi, mahupun harga getah yang melambung. Juga bukan artikel perniagaan internet. Mungkin boleh kaitkan, tetapi tidak dibahaskan di sini.

“Ali, pinjam buku Matematik engkau kejap. Aku nak salin formula yang cikgu bagi tadi.”

“Ok, harganya dua ringgit tunai.”

“Alahai, aku nak pinjam kejap je pun. Nak salin formula je. Bukannya nak buat harta pun.”

“Amir, dalam dunia sekarang ni, mana ada benda yang percuma. Kau nak buang air pun kena bayar tau. Dah, kau nak bayar ke tak? Kalau tak nak, pergi cari buku orang lain.”

“Yelah, camnilah kawan.”

***************************************************************************************************************

Itu cuma situasi yang cuba saya gambarkan. Maaf, saya tak pandai sangat membuat cereka, tapi harapnya sampailah maksud yang inigin disampaikan.

Persoalan dari saya berdasarkan situasi tersebut, benarkah dalam dunia ini tiada yang percuma? Benarkah semua benda ini mempunyai harga dan perlu dibeli? Kalau begitu bolehkah berhutang atau dibayar secara ansuran?

Ada tanggapan yang menyatakan bahawa masih ada lagi yang percuma. Cuba kenalpasti perkara yang kamu sedang lakukan sekarang. Bernafas, menyedut udara yang segar mahupun yang kurang enak (kalau-kalau ada yang ‘melepas’). Melihat, dengan dua mata (bukan empat mata, kaca mata itu dipanggil lensa) dan mampu menggerakkan bebola mata kira-kira 180 darjah ke kiri, kanan, atas, bawah, timur laut, barat daya dsb. Mampu membaca dan memahami, dengan akal (bukan otak). Saya pasti kamu boleh menyenaraikan sendiri sampai 1001 malam. Kata mereka, inilah kurniaan Tuhan secara percuma kepada kita.

Maaf andai kata-kata saya seterusnya mampu menyebabkan jantung hampir terkeluar. Harap-harap tiada yang akan dipapah untuk beralih dari skrin komputer. Pada saya, pendapat seperti di atas adalah karut, falsafah semata-mata. Pada pendapat saya, segala kurniaan Allah itu tidak percuma. Tahukah kamu, bahawa bebola mata itu ada harganya? Ya, perut pun ada harga yang diberi Tuhan. Pada hemat saya,

TIADA YANG PERCUMA DALAM DUNIA INI!

Kamu tahu kenapa saya berpendapat begitu? Elektrik mengalir ke setiap bahan yang menggunakannya. Kalau kanak-kanak, pasti mereka fikir semua itu percuma. Namun pada hakikatnya satu surat panjang dipanggil bil akan diterima pada setiap bulan dan perlu dijelaskan bayaran sebelum tarikh akhir. Begitu juga air. Jadi, sesiapa yang masih menggunakan tanpa berjimat, saya berpendapat anda masih kanak-kanak.

Apa kaitannya dengan pendapat saya sebelum ini? Cuba masukkan situasi bil elektrik dan air itu dalam kehidupan kita. Ya, Allah kurniakan penglihatan, pendengaran, deria, dan berbagai-bagai lagi yang pada mulanya dianggap percuma oleh pada sesetengah manusia. Tetapi hakikatnya kamu perlu membayar, tetapi bukanlah dalam bentuk wang ringgit (Allah Maha Kaya, tak perlukan duit kamu itu).

Bagaimana kamu mahu menjelaskan segala bayaran itu? Sudah pastinya dengan tidak mensyirikkan-Nya dan menunaikan perintah-Nya serta meninggalkan segala larangannya. Kalau mahu perhalusi lagi, cuba perhatikan contoh-contoh di bawah :

1. Nikmat penglihatan, bayarannya melihat perkara-perkara baik sahaja terutamanya tanda-tanda kebesaran Allah dan mengalihkan pandangan dari yang dilarang.

2. Dikurniakan perut, bayarannya makanlah makanan yang halal sahaja.


3. Nikmat dikurniakan ibu bapa, bayarannya berbuat baik, taat dan menjadi anak yang soleh.

4. Nikmat dikurniakan saudara dan rakan-rakan di sekeliling, bayarannya hormat-menghormati dan saling menasihati antara satu sama lain.

5. Diberi semut, nyamuk dan lalat di sekeliling kamu, bayarannya penjagaan kebersihan.

Kalau mahu dipanjangkan ‘bil’ di atas, dipersilakan, tetapi andai dari saat kamu lahir hingga kamu menjadi tulang rangka pun saya kira tidak akan habis.

Katakanlah: Sekiranya lautan menjadi tinta untuk (menulis) kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habis (ditulis) kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun Kami datangkan tambahan sebanyak itu (pula)."
~Al-Khafi; 18:109~
Sekarang kamu dapat apa yang cuba saya sampaikan? Sekarang kamu tahu kenapa saya menafikan bahawa kurniaan Allah itu semua percuma? Kamu tahu sekarang bagaimana mahu menjelaskan bil-bil kegunaan nikmat-nikmat Allah SWT. Jadi, tunggu apa lagi? Marilah bayar bil tersebut sekarang sebelum tarikh akhirnya, yakni hari kematian. Insya-Allah akan terbayar oleh amalan-amalan ikhlas kita.

JIMIE1402 : Jangan kedekut bagi kawan pinjam buku atau nota pelajaran. ;)

Nota : Ilham dari Allah SWT melalui buku “Online dengan Tuhan” karya Zulkifli Khair terbitan PTS.

1 ulasan:

  1. huh, mmg insaf aku bace entri ni.. bende yang diberi percuma sebenarnye bukan percuma, betul tu. kalau org bg kat kita percuma pon, die kene usahakan untuk dapatkan benda tu/kene beli baru boleh bagi hadiah/percuma kat org lain

    BalasPadam