Rabu, 30 Januari 2013

Sebab Aku Jadi Kuat



Ketika zaman kanak-kanak, aku dan beberapa rakan aku pergi kelas mengaji Al-Quran di surau menaiki basikal. Sementara menunggu ustaz datang, kadang-kadang kami ke kedai runcit membeli makanan ringan (biasalah budak-budak).

Suatu hari, aku pergi ke kedai dengan menunggang basikal sambil seorang kawan aku tumpang kat belakang (berdiri atas skru tayar). Seorang lagi kawan aku pun naik basikal juga ada kawan tumpang belakang dia.

Waktu dalam perjalanan pulang, kami ternampak kereta ustaz dari jauh menuju ke surau melalui jalan yang sama. Maka kami pun pecutlah dengan harapan sampai dulu daripada ustaz. Nasib baik kami Cuma merentas padang sedangkan ustaz kena ambil jalan jauh sikit.

Bila dah pecut tu mesti timbul rasa nak berlumba sampai dulu, betul tak? Jadi pada awal pecutan, saya agak ketinggalan berbanding lagi satu rakan yang menaiki basikal jugak.

“Cepat, makan biskut Tiger ni! Nanti baru jadi kuat!” kata kawan aku.
Aku pun kunyah cepat-cepat sambil cuba pecut memotong kawan aku.

Akhirnya aku berjaya sampai dahulu.

“Eh, macam mana hang boleh sampai dulu?”

“Tadi aku makan biskut Tiger, macam dalam TV. Tu yang jadi kuat tu,” jawab aku bangga.

---------
Ketika aku belajar di peringkat asasi universiti, aku ada mengalami sakit gigi yang sangat teruk. Jadi aku ke klinik di Pusat Asasi UIA kerana percuma. Selepas berjumpa dengan doktor, saya akhirnya dibekalkan dengan ubat yang sepatutnya.

Pada ubat tersebut tertulis;
“It is not the doctor or medicine that heals you, it is The Almighty.”

Aku terkedu. Betul. Baru aku sedar.

Jadi betulkah aku jadi kuat sebab biskut Tiger?

*Kisah ini sedikit sebanyak diolah kerana ingatan yang tak berapa kuat.*


Jm : Hasil pembelajaran tak langsung daripada iklan dan televisyen.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan