Ahad, 24 Julai 2011

Yang Dicari

Semua manusia sedang mencari sesuatu. Sesuatu yang akan melengkapkan kesemuanya. Kau akan menjumpainya di tempat yang asing lagi aneh. Di tempat yang kau tak tahu pun ia di situ.

Sesetengah manusia mencarinya pada wajah anak-anak mereka. Sesetengah manusia mencarinya dalam mata kekasihnya. Namun, mereka ini boleh menafikan kegembiraan yang ia bawa. Apabila anda menjumpainya, kau umpama mampu terbang membelah angkasa tanpa bantuan sayap pun.


Sesetengah manusia mendapati ia berkongsi setiap pagi. Sesetengah manusia tak kisah dan tetap dalam hidup menyendiri. Kau akan menjumpainya dalam kata-kata insan lain. Sebaris perkataan yang pendek dan mudah, tetapi boleh membuat kau ketawa atau menangis.

Kau akan menjumpainya dalam persahabatan yang sebenar. Sesuatu yang anda hargai seluruh hidup anda. Dan apabila anda tahu betapa bernilainya ia, dan anda menjumpai sesuatu yang berharga itu, anda mampu terbang tanpa sayap.


Jadi, mustahil kerana ia boleh kelihatan. Kau perlu usaha untuk setiap cita-cita. Kerana siapa yang tahu, yang mana yang kau lepaskan, itulah yang akan melengkapkan diri kamu.

Bagi saya, ia bangun bersama-sama dengan kamu. Untuk melihat sinar mentari pada wajahmu. Untuk mengetahui bahawa saya boleh katakan, “saya sayang kamu”, pada bila-bila masa atau tempat yang diminta.


Sedikit sahaja yang saya tahu. Perkara-perkara yang membuatkan dirimu milikku. Dan ia seperti terbang tanpa sayap. Kerana anda ialah sesuatu yang berharga bagiku, aku terbang tanpa sayap.

Dan kaulah tempat bermulanya hidupku, dan kaulah tempat hidupku berakhir, aku terbang tanpa sayap. Dan setiap kegembiraan yang kau bawa, aku terbang tanpa sayap.

----------------------------------------------------------

Teks di atas merupakan terjemahan saya dari sebuah lagu yang agak popular suatu ketika dahulu. Tajuknya, Flying Without Wings nyanyian kumpulan Westlife. Mungkin ada sesetengah orang yang tidak tahu maksud sebenar lagu ni (terutama yang tak berapa minat lagu selain bahasa Melayu), mereka akan abaikan sahaja.

Saya juga tak akan menggemar sesuatu lagu itu jika saya tak faham maksud lagu tersebut. Kerana maksud sesebuah lagu itu amat penting kerana ia akan masuk ke telinga kita dan ke fikiran kita seterusnya. Andai lagu tu tak berapa baik penyampaiannya, takut-takut nanti fikiran terpengaruh pula.

Jadi, harapan saya, dengan penterjemahan lagu ini, saya dapat berkongsi lagu yang agak baik ini kerana maksud lagu ini amat mendalam, unik dan menyentuh perasaan. Jom layan lagu ni :


Everybody's looking for that something
One thing that makes it all complete
You'll find it in the strangest places
Places you never knew it could be

Some find it in the face of their children
Some find it in their lover's eyes
Who can deny the joy it brings
When you've found that special thing
You're flying without wings

Some find it sharing every morning
Some in their solitary lives
You'll find it in the words of others
A simple line can make you laugh or cry

You'll find it in the deepest friendship
The kind you cherish all your life
And when you know how much that means
You've found that special thing
You're flying without wings

So, impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete

Well, for me it's waking up beside you
To watch the sunrise on your face
To know that I can say I love you
In any given time or place

It's little things that only I know
Those are the things that make you mine
And it's like flying without wings
Cause you're my special thing
I'm flying without wings

And you're the place my life begins
And you'll be where it ends

I'm flying without wings
And that's the joy you bring
I'm flying without wings

JIMIE : Hargailah sahabat anda sebaiknya. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan